Det første steg i arbeidet var at vi gjennomførte en interessentanalyse og vesentlighetsanalyse på konsernnivå, for å skape mulighet til å utvikle nye overordnede bærekrafts mål. Målene er knyttet opp mot Agenda 2030 og noen av dens 17 mål. OEM Automatic har etter dette utviklet egne mål og aktivitetsplaner, som knytter seg til disse overordnede målene.
En viktig del av bærekrafts arbeidet er dialogen med konsernets interessenter, og finne hvem interessentene er? Vel, det er kunder, leverandører, ansatte og eiere. For å finne ut hva som var viktig for interessentene, ble det sendt ut en spørreundersøkelse i form av et spørreskjema som berørte ulike bærekraftspørsmål med utgangspunkt i de 17 verdensmålene fra Agenda 2030, som vi nevnte tidligere. Svarene fra spørreundersøkelsen ble samlet for å skape et klart bilde av hvilke av de globale målene hver gruppe mener OEM bør prioritere. Nedenfor presenteres målene som fikk flest stemmer fra hver interessentgruppe.
Resultatene fra interessentanalysen, kombinert med hva som er vesentlig og mulig å påvirke for OEM Automatic, danner grunnlaget for bærekrafts gruppens forslag om hvilke som er OEMs viktigste bærekraftspørsmål.
Gjennom vesentlighetsanalysen får vi fire prioriterte områder som dekker alle tre aspektene ved bærekraft;
Alle medarbeidere i OEM Automatic oppmuntres til å påvirke sin egen karriere, gjennom å være nysgjerrig, kreativ og målrettede. De fleste ledere rekrutteres internt og det legges ned stor innsats i å identifisere og utvikle personer med lederegenskaper som kan bli fremtidens ledere, både lokalt og sentralt.
Vårt mål er at ansatte skal trives på sin arbeidsplass, både hos OEM Automatic og hos våre leverandører. Vi ser det som et grunnlag for bærekraftig økonomisk vekst. Alle våre tiltak på medarbeiderområdet er preget av en profesjonell holdning og klare retningslinjer for både ledere og ansatte.
OEMs etiske retningslinjer, Code of Conduct, understreker viktigheten av blant annet å alltid opptre etisk og korrekt og respektere menneskerettighetene. Code of Conduct krever også at leverandørene bekrefter at de handler innenfor rammene til andre land sine lover og regler, motvirker korrupsjon og lever opp til intensjonene i Code of Conduct, for eksempel ved å tilby sine ansatte et trygt og sunt arbeidsmiljø og at barnearbeid ikke forekommer.
OEM Automatic sitt store konkurransefortrinn, er medarbeidernes kompetanse og engasjement. Høy produktkunnskap med tydelig salgsfokus, gir gode forutsetninger for en konstruktiv dialog med våre kunder.
Å stoppe klimaendringene er en av vår tids største utfordring. Vår største påvirkning er fra transport av varer og personell, men også bruk av våre lokaler. Derfor har vi fokus på disse punktene, men vi ønsker også å påvirke våre kunder og leverandører til å ta bevisste valg.